Elevation Talks – föreläsningar med Pernilla Gravenfors
Bild: Jonas Kullman
LEDA I MOTVIND
Leda sig själv och andra i motvind mot medvind
En föreläsning om att driva företag i motvind och hur man hittar sin drivkraft i vinden. Går det hitta mening med motvinden och går det använda den för att göra företaget än mer framgångsrikt? Pernilla delar erfarenheter från olika verksamheter och destinationer och delar med sig av sina knep för att;
Leda sig själv och andra i motvind mot medvind
En föreläsning om att driva företag i motvind och hur man hittar sin drivkraft i vinden. Går det hitta mening med motvinden och går det använda den för att göra företaget än mer framgångsrikt? Pernilla delar erfarenheter från olika verksamheter och destinationer och delar med sig av sina knep för att;
- Upprätthålla energi och engagemang
- Behålla arbetsglädjen hos medarbetare
- Behålla sin egen fysiska och mentala hälsa under resan
- Revidera målsättningar som motiverar
Bild: Göran Röjhagen
ÅRE-ÅLESUND 700 KM
Vad har Adventure Race och företagande gemensamt?
Vad kan man dra för lärdomar från ett Adventure Race in i sitt företagande? Pernilla delar med sig av ett race från Åre till Ålesund och drar paralleller till sitt företagande. Hon delar bilder och upplevelser från tävlingen och berättar hur hon har använt sig av dessa erfarenheter för att bli en bättre företagsledare. Hon pratar om betydelsen av att ha en tydlig målsättning, delmål, hur man hanterar förändring och motstånd. Det handlar också om det individuella ansvaret kontra lagets ansvar och utmaningen att som lagkapten efter 6 dygns fysisk påfrestning fortsätta leda teamet på ett ansvarfullt sätt. Hon blandar och delar erfarenheter från 25 års företagande och 5 års tävlande inom Adventure race.
Målet med föreläsningen är att dela konkreta verktyg och metoder hon själv och hennes lagmedlemmar och kollegor använder för att nå uppsatta mål.
Vad har Adventure Race och företagande gemensamt?
Vad kan man dra för lärdomar från ett Adventure Race in i sitt företagande? Pernilla delar med sig av ett race från Åre till Ålesund och drar paralleller till sitt företagande. Hon delar bilder och upplevelser från tävlingen och berättar hur hon har använt sig av dessa erfarenheter för att bli en bättre företagsledare. Hon pratar om betydelsen av att ha en tydlig målsättning, delmål, hur man hanterar förändring och motstånd. Det handlar också om det individuella ansvaret kontra lagets ansvar och utmaningen att som lagkapten efter 6 dygns fysisk påfrestning fortsätta leda teamet på ett ansvarfullt sätt. Hon blandar och delar erfarenheter från 25 års företagande och 5 års tävlande inom Adventure race.
Målet med föreläsningen är att dela konkreta verktyg och metoder hon själv och hennes lagmedlemmar och kollegor använder för att nå uppsatta mål.
Bild: Göran Röjhagen
MOD & MÅL
Vem är vinnare och vem är förlorare?
Laget Swedish Armed Forces har väntat i över ett dygn på att vårt lag ska gå i mål. Vem är vinnare och vem är förlorare på bilden? Denna föreläsning handlar om modet att ställa sig på startlinjen med sitt företag eller privat inom sport eller företagande. Vem får ställa upp, vem bestämmer det? Tar upp betydelsen av att hitta sin egen målsättning, sitt varför, för sitt företag eller för egen del. Dina, era målsättningar bestämmer om ni kommer kunna se er som vinnare eller förlorare. Exempel kommer tas upp hur viktig målet är när man möter stort motstånd och vill ge upp. Pratar även om huvudmål och delmål. Exempel och erfarenheter som delas kommer vara från 25 års företagande och 5 års tävlande i Adventure Race.
Målet med föreläsningen är att få fler individer och företag att samla modet, tro på sin idé, sätta sitt eget varför och ställa sig på startlinjen.
Vem är vinnare och vem är förlorare?
Laget Swedish Armed Forces har väntat i över ett dygn på att vårt lag ska gå i mål. Vem är vinnare och vem är förlorare på bilden? Denna föreläsning handlar om modet att ställa sig på startlinjen med sitt företag eller privat inom sport eller företagande. Vem får ställa upp, vem bestämmer det? Tar upp betydelsen av att hitta sin egen målsättning, sitt varför, för sitt företag eller för egen del. Dina, era målsättningar bestämmer om ni kommer kunna se er som vinnare eller förlorare. Exempel kommer tas upp hur viktig målet är när man möter stort motstånd och vill ge upp. Pratar även om huvudmål och delmål. Exempel och erfarenheter som delas kommer vara från 25 års företagande och 5 års tävlande i Adventure Race.
Målet med föreläsningen är att få fler individer och företag att samla modet, tro på sin idé, sätta sitt eget varför och ställa sig på startlinjen.
Bild: Holiday Club
HA ETT KONCEPT ELLER VARA ETT KONCEPT
Living the brand, hur gör man det?
Denna föreläsning handlar om hur en verksamhet går från att ha ett koncept till att vara ett koncept. Först pratar vi om vad är egentligen ett koncept? Hur tar man fram ett koncept som medarbetare och gäster förstår? Går det sammanfatta ett helt koncept på ett A4 handskrivet ute på fjället? Vi ser på metoder och sätt att få ett koncept att bli levande och att genomsyra en verksamhet. Frågor som kommer upp är, hur påverkar detta verksamhetens personal, attraktionskraft samt lönsamhet?
Målet med denna föreläsning är att företagare ska få metoder och verktyg för att tydliggöra sitt koncept och inspireras till att VARA konceptet inte bara ha ett koncept.
Living the brand, hur gör man det?
Denna föreläsning handlar om hur en verksamhet går från att ha ett koncept till att vara ett koncept. Först pratar vi om vad är egentligen ett koncept? Hur tar man fram ett koncept som medarbetare och gäster förstår? Går det sammanfatta ett helt koncept på ett A4 handskrivet ute på fjället? Vi ser på metoder och sätt att få ett koncept att bli levande och att genomsyra en verksamhet. Frågor som kommer upp är, hur påverkar detta verksamhetens personal, attraktionskraft samt lönsamhet?
Målet med denna föreläsning är att företagare ska få metoder och verktyg för att tydliggöra sitt koncept och inspireras till att VARA konceptet inte bara ha ett koncept.
Bild: Sara Rönne
AKTIVA MÖTEN UTOMHUS
Ledningsgruppsmöte på fjället, eller varför inte ditt nästa styrelsemöte?
Naturen bjuder på bästa konferenslokalen utan väggar och tak. När jag började som VD på Holiday Club Åre bestämde jag mig för att genomföra alla interna konferenser utomhus. Det betyder inte att vi var ute och lekte och fikade utan vi tog verkligen med oss vår agenda ut i naturen. Många av våra möten minns vi alla än idag, hur många av era möten i en konferenslokal minns ni?
Det har bidragit till bättre kommunikation i teamet, större empati och förståelse för varandra. Våra möten har varit mer effektiva och vi har samtidigt byggt högt förtroende för varandra. I ett möte utomhus försvinner invanda mönster och roller. Det viktiga är att mötet är väl förberett, jag brukar säga att denna typ av möte kräver mycket tid innan men inget efter. Ett vanligt möte kan du kanske genomföra med en gammal presentation från ett tidigare möte men jobbet efter ett sådant möte är enormt för att bygga engagemang och få saker gjort. På ett utomhusmöte hinner du gå igenom färre punkter men resulterar i att du får mer gjort i din verksamhet.
Målet med denna föreläsning är att fler ledare ska ta med sitt möte ut i naturen och få mera gjort på riktigt samt skapa möten ni minns.
Ledningsgruppsmöte på fjället, eller varför inte ditt nästa styrelsemöte?
Naturen bjuder på bästa konferenslokalen utan väggar och tak. När jag började som VD på Holiday Club Åre bestämde jag mig för att genomföra alla interna konferenser utomhus. Det betyder inte att vi var ute och lekte och fikade utan vi tog verkligen med oss vår agenda ut i naturen. Många av våra möten minns vi alla än idag, hur många av era möten i en konferenslokal minns ni?
Det har bidragit till bättre kommunikation i teamet, större empati och förståelse för varandra. Våra möten har varit mer effektiva och vi har samtidigt byggt högt förtroende för varandra. I ett möte utomhus försvinner invanda mönster och roller. Det viktiga är att mötet är väl förberett, jag brukar säga att denna typ av möte kräver mycket tid innan men inget efter. Ett vanligt möte kan du kanske genomföra med en gammal presentation från ett tidigare möte men jobbet efter ett sådant möte är enormt för att bygga engagemang och få saker gjort. På ett utomhusmöte hinner du gå igenom färre punkter men resulterar i att du får mer gjort i din verksamhet.
Målet med denna föreläsning är att fler ledare ska ta med sitt möte ut i naturen och få mera gjort på riktigt samt skapa möten ni minns.